Hoe woofer aansluiten

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Hoe woofer aansluiten

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214132
    Seth
    Deelnemer
      Lid sinds:
      16 September 2009

      Hey iedereen,

      Ik ben een grote fan van autotuning. Nu heb ik voor mijn verjaardag een nieuwe autoradio en een woofer gekregen.
      Was ik enorm blij mee maar nu is mijn vraag, hoe sluit ik die in HEMELSNAAM aan? :hmmz

      Ik ben dus echt een leek in dit gebied. Als men zegt, 3 keer rondspringen en de kabouterdans doen en die is aangesloten, zou ik het nog geloven ook… :D

      Wat heb ik allemaal:
      Een woofer van 1500 Watt met 2 schroefaansluitingen (ik weet niet hoe die aansluitingen heten), een plus en een min.
      Een autoradio met een aansluiting voor een woofer (tulpaansluiting)

      Wat moet ik nu doen? Gewoon een audiodraad met tulpaansluiting langs ene kant en aan de andere kant gewoon naakte draad kopen en de plus in de plus “indraaien” en de min in de min?

      Boekje is niet bij de woofer meegeleverd omdat dit een 2e handse was die nog wel macheert…
      Er is ook geen merk of type bij de woofer aangegeven.

      Groetjes Nick

      #17550910
      Roelof
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Je zult dus een passende versterker moeten zoeken die ongeveer het vermogen kan leveren als je woofer wilt hebben. Let er even op dat die 1500 watt veelal geen reële waarde is en lees de manual wat zijn RMS waarde is.

        Dan is het van je radio de line-out naar de versterker en van de versyerker naar de woofer.
        Uiteraard komt er ook wat voedingskabels en een remotekabel om de hoek kijken maar een beetje manual van een versterker laat duidelijk op tekening zien hoe aan te sluiten.

        #17550911
        Powercorsa
          Lid sinds:
          26 October 2007

          Kan je anders even een foto plaatsen?

          [img]linknaarplaatje[/img]
          en je plaatjes kan je hosten op bijv. http://www.photobucket.com

          Het is helaas alleen maar gissen op deze manier.

          – Is het een losse woofer of zit deze in een kist
          – Is de actief of passief (met/zonder versterker)

          Nooit een naakte draad kopen voor de voeding, wel met een isolatiemantel er omheen :angel
          Daarnaast altijd een zekering plaatsen als je een voeding aan legt.

          Misschien dat een forumer je een handje wilt helpen met het aansluiten :thumbup

          #17550912
          Seth
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 September 2009

            hoi,

            Het is een basskist met twee woofers die ik apart kan aansluiten. Een foto heb ik momenteel nog niet. Er is ook geen boekje bijgeleverd bij de woofer en versterker.

            Ik ga morgen naar het TuningSalon in Nekkerhalle in Mechelen samen met een maat van mij die daar (hopelijk) iets meer van kent als ik. Die mij dan kan vertellen wat ik nog nodig heb en waar ik dat kan vinden.

            Alvast bedankt voor de snelle reacties.
            Keepin you updated ;)

            Seth

            #17550913
            robert_corsa
              Lid sinds:
              16 May 2009

              -versterker kopen. monoblock
              -kabel set met daarin:
              -goeie dikke +kabel. die gaat van je accu naar je versterker. er moet een zekkering tussen de kabel zitten. zorg dan ook dat je zekkering vlakbij je accu zit.

              aan massa draad, goed dik. aansluiten vlakbij je versterker in je achterbak.
              meestal zit er bij je achterlichten wel ergens een moertje voor de massa.

              -remote kabel. die vanaf je kabelboom van je radio, (meesal blauwe draad) naar je versterker.

              -tulp kabel, die gaat van je rdio naar je versterker.

              tip: zelf heb een een versterker met remonte controll. dat is een kastje die je in je auto kan plaatsen, zodat je de volume van de bass in je auto kan regelen, onder het rijden.

              om wat voor auto gaat het? ik wil je evt wel zondag helpen, als jij de spullen heb (kabels en versterker)
              tegen een kleine vergoeding uiteraard. u2u mij dan maar.

              #17550914
              HardcoreHell
                Lid sinds:
                14 March 2005

                origineel gepost door robert_corsa
                -versterker kopen. monoblock
                -kabel set met daarin:
                -goeie dikke +kabel. die gaat van je accu naar je versterker. er moet een zekkering tussen de kabel zitten. zorg dan ook dat je zekkering vlakbij je accu zit.

                aan massa draad, goed dik. aansluiten vlakbij je versterker in je achterbak.
                meestal zit er bij je achterlichten wel ergens een moertje voor de massa.

                -remote kabel. die vanaf je kabelboom van je radio, (meesal blauwe draad) naar je versterker.

                -tulp kabel, die gaat van je rdio naar je versterker.

                tip: zelf heb een een versterker met remonte controll. dat is een kastje die je in je auto kan plaatsen, zodat je de volume van de bass in je auto kan regelen, onder het rijden.

                om wat voor auto gaat het? ik wil je evt wel zondag helpen, als jij de spullen heb (kabels en versterker)
                tegen een kleine vergoeding uiteraard. u2u mij dan maar.

                Aanbevolen is wel om de + en massa kabel even dik te houden.
                De bevestiging van de achterbank of gordel is een goede, en veel gebruitke massa voor de versterker.
                Als je radio 2/3 uitgangen heeft (sub/rear/front), leg dan een dubbele tulpkabel, indien je misschien later een versterker erbij wil voor gewone speakers.

                Een monoblock of 2 kanaals versterker is het beste voor een subwoofer.
                Kabeldikte word dan denk ik 20 – 30 mm2.

                Haal anders eens een woofer uit de kist, op de achterkant (magneet) staat vaak wat voor merk, type en vermogen het is/heeft.

                En wat voor radio is het??
                Staat op het frontje (merk + type) ;)

                Een tip:
                Als je een accu hebt met een klein vermogen, en dus waarschijnlijk een kleine auto (corsa o.i.d.).
                En/of je hebt veel elektrische opties.
                Leg dan een extra massakabel, net zo dik als de + kabel, van de accu naar de carrosserie.
                Dat voorkomt (veelal) het knipperen van de verlichting op de maat van de beat.

                #17550915
                2e-c14nz
                  Lid sinds:
                  5 June 2009

                  Als je idd even erbij zet wat voor woofer het is, en wat voor auto. Dan kunnen we je misschien nog tips geven etc. Een goede voorbereiding is het halve werk he ;)

                  #17550916
                  robert_corsa
                    Lid sinds:
                    16 May 2009

                    dubbele tulp stekker is idd goeie tip. had ik dat toen maar gedaan in mn corsaP geen comentaar, de meeste weten hoe klote het is om een radio in een corsa te prikken i.v.m ruimtegebrek:swear

                    #17550917
                    opelvssn
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      das gewoon kwestie van kabels goed aanleggen, ik had in mn corsa 2 tulip kabels en aux kabels allemaal achter de radio liggen, en geen probleem met radio erin duwen… zoalng je je tulip kabels en je iso blok maar goed wegstopt…

                      #17550918
                      Seth
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        16 September 2009

                        Hoi iedereen nogmaals,

                        Ben hier eventjes niet meer opgekomen omdat mijn wagen door een versleten oliepomp het begeven heeft op de autosnelweg en daardoor dus een nieuwe heb moeten kopen…:vertag

                        Ik zit nu met een Opel Omega B1 1998 maar de woofer is al reeds aangesloten op mijn Medion (MD 82223) autoradio. king:

                        Nu zit ik wel met het probleem dat mijn stuurwielbediening en display niet meer marcheren… Kent er iemand adressen waar ik zo’n verloopstekker kan halen voor deze radio en auto? (weet wel dat dit -offtopic is maar kan het ineens vragen éh)

                        Groetjes,

                        Seth

                        #17550919
                        Desperado
                          Lid sinds:
                          4 September 2008

                          Begrijp ik het goed heb je je subwoofer direct op je autoradio aangesloten.

                          Zal wel lekker knallen dan !.

                          gr

                          #17550920
                          Powercorsa
                            Lid sinds:
                            26 October 2007

                            Als die actief is wel ja….anders :thumbdown

                            Medion heeft zover ik weet geen stuurwiel bediening opties, maar ik kan op het typenummer ook weinig vinden

                            #17550921
                            Desperado
                              Lid sinds:
                              4 September 2008

                              ja daar heb je gelijk in.

                              Maar als ik zo ze tekst lees heb ik het vermoede dat het om een normale sub gaat en niet om een aktiefe.

                              #17550922
                              Seth
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                16 September 2009

                                Ja ik heb de radio op de versterker aangesloten en van de versterker zo naar de kist. Geeft nu 700 Watt…

                                En ik heb al ettelijke winkels afgegaan en elke winkel zegt dat deze voor medion niet beschikbaar zijn… Dus dan zal ik ofwel zonder stuurbediening moeten doen, ofwel met losse draden moeten prutsen… maar dan zal ik wat opzoekwerk moeten verrichten…
                                Mensen die tips hebben ;) altijd welkom king:

                                Groetjes Seth

                                #17550923
                                Powercorsa
                                  Lid sinds:
                                  26 October 2007

                                  De radio heeft waarschijnlijk geen ondersteuning, ik ben er geen een tegengekomen welke dit wel heeft van Medion.
                                  Zelfs een hele boel merk radio’s heeft hier geen ondersteuning voor.

                                  Losse draden prutsen zal nooit gaan werken aangezien de auto een bepaalde interface gebruikt en de radio (mits ondersteunend) ook een andere interface gebruikt. Hierdoor moet je een stalk adapter gebruiken welke de signalen begrijpbaar vertaald tussen de 2 interfacen :thumbup

                                  #17550924
                                  Seth
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    16 September 2009

                                    Ah ok,

                                    Ja, heb nu radio geïnstalleerd en heb ineens aan Opel gevraagd om mijn display te chippen en dat is gelukt. Mijn stuurwielbediening daarintegen is echter nog niet in orde. Hoop dat er mettertijd wel een oplossing zal komen maar nu dan eventjes zonder doen hé :mad:

                                    Groetjes

                                    Seth

                                    #17550925
                                    RonaldH
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      als die Medion geen stuurwielbediening functie heeft kan je het wel vergeten

                                      #17550926
                                      Seth
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        16 September 2009

                                        Hoi iedereen. Na bijna een jaar heb ik nog eens geprobeerd een woofer aan te sluiten.

                                        Versterker: Juice JA1800D Monoblok

                                        Woofer: Magnat

                                        – Accukabel is aangesloten van accu naar en naar achter getrokken met zekering ertussen, en aangesloten op versterker,
                                        – Massakabel is aangesloten op achterlicht en versterker,
                                        – Remkabel is aangesloten op versterker en kabel van de antenne (blauwe kabel)
                                        – 2 tulpkabels zijn getrokken van aan de radio naar de versterker.

                                        Op de versterker brandt een groen lampje telkens ik mijn contact opzet en gaat uit wanneer ik mijn contact afzet. (zoals het hoort)

                                        En nu de vragenronde:
                                        – Moet ik nog een Y-stekker kopen voor in de gele fiche achteraan de radio voor die aan te sluiten of mag deze ook in de rode en witte aansluitingen?
                                        – En hoe zien de kabels eruit die van mijn versterker naar mijn woofer moeten gaan? In de winkel zeiden ze dat ik 2 tulpkabels nodig had maar dat past totaal niet.

                                        Grtz Seth

                                        #17550927
                                        2e-c14nz
                                          Lid sinds:
                                          5 June 2009

                                          Kabels van je woofer naar je versterker: goede dikke speaker kabel gebruiken. Let wel, als je alles aan gesloten hebt, draai dan je gain helemaal terug. Draai vervolgens je volume van je radio naar een acceptabel volume. Hierna je gain van je versterker langzaam open draaien totdat alles goed klinkt.

                                          #17550928
                                          Seth
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            16 September 2009

                                            aah top! dan ga ik morgen wss naar de doe-het-zelf zaak (Gamma ofz) en horen of ze dat daar hebben. :-)

                                            Grtz Seth

                                            #17550929
                                            Seth
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              16 September 2009

                                              Hey iedereen

                                              Alles is perfect aangesloten, niet te doen :) allemaal dankzij jullie hulp.

                                              Nog 1 probleem: Ik heb de draden van de versterker naar de radio achteraan op de rood-witte tulp-aansluitingen aangesloten zoals jullie voorstelden. Maar nu moet ik zeggen dat ik maar een miezerige bass heb :D hoor het totaal niet. Via de versterker staat ie op bijna zijn maximum. Ook krijg ik in het menu van mijn radio geen optie om mijn subwoofer aan of uit te zetten (wat normaal wel zou moeten).

                                              Ik heb vanachter 3 aansluitingen (Rood/Wit/Geel). Rood-wit zijn audio-tulpkabels en geel is voor subwoofer. Is het misschien niet beter dat ik een verloopstekker (Y-kabel) van rood-wit van de versterker naar geel van de subwoofer-uitgang ga? Heb dit ook geprobeerd via rood of wit van de versterker naar geel van de subwoofer maar dit geeft geen effect. :hmmz

                                              Sorry dat ik misschien stomme vragen stel maar ben hier ECHT een leek in. Ben al blij dat jullie mij nog willen helpen :angel

                                              Grtz Seth

                                              #17550930
                                              pluuske
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2010

                                                als het goed is moet je de tulp stekkers staat een l en een r op achter in de radio duwen bij l en r .
                                                en dan in je versterker .
                                                en de bas moet je bij je radio op 0 zetten anders gaan je speakers ook bas porberen te maken .
                                                en dat is niet goed voor de levens duur.

                                                als alles goed aan gesloten is .
                                                dan hoef je de gain niet al te ver open te draaien en dan zou je het al goed moeten voelen .
                                                ook nog 1 tip ut beste kun je de woofer afstellen met de klep dicht en deuren dicht .
                                                anders voel je de bas niet .

                                                #17550931
                                                bjorn1988
                                                  Lid sinds:
                                                  23 January 2011

                                                  als je mij kan vertellen waar kapelle ligt, kunnen we eens een afspraak maken

                                                  #17550932
                                                  pluuske
                                                    Lid sinds:
                                                    11 December 2010

                                                    kappel aan de ijsel denk ik dat licht in gelderland meen ik .tenminste daar ligt de ijsel :P

                                                    #17550933
                                                    Seth
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      16 September 2009

                                                      @ pluuske Ja dit heb ik geprobeerd en er komt een minieme bas uit. Dit is echt verschrikkelijk zielig. Ook heeft men mij aangeraden om dit niet te doen omdat ik zo mijn woofer kapot zou kunnen doen.

                                                      Dit is de mail die ik daarvoor van Medion heb gekregen:

                                                      De rood/witte aansluiting op de autoradio geven het gehele audio spectrum door, van lage tonen tot hoge tonen.
                                                      Een subwoofer kan alleen maar de lage tonen tot +/- 250 Hz goed weergeven, hoge tonen wordt slecht, vervorm weergegeven en kunnen de woofer zelfs stuk maken.

                                                      De oplossing is dan ook dat niet het gehele audio signaal versterkt en weergegeven dient te worden, maar alleen de lage tonen.

                                                      @ bjorn1988 Kapellen ligt in België naast Antwerpen. Postcode is 2950. Het is ongeveer een uur en 3 kwartier rijden naar mij toe. Dit vindt ik een beetje ver voor je.

                                                      Ik ben naar een audio-speciaalzaak gegaan. Die hebben alle aansluitingen nagezien en mij meegedeeld dat de enige optie die ik nog heb een RCA-adapter is. Ik heb nu een RCA-adapter gekocht, die gaat van 2 vrouwtjes naar 1 mannetje. Ik ga dan de rood-witte tulpkabels in de adapter steken en de adapter in de gele stekker voor de subwooferuitgang. Mocht ik dan nog geen optie ‘Subwoofer’ krijgen in mijn Medion-autoradio dan moest ik van de speciaalzaak naar Medion e-mailen dat ze valse autoradio’s verkopen omdat dit dan NIET ondersteunt wordt. m.a.w. dat wordt dan een andere autoradio kopen.:cry

                                                      Bedankt voor alle moeite, ga wss vant weekend radio nogmaals uitbreken en dan nog eens zien :)

                                                      mvg,

                                                      Seth

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.