Corsa B c20xe houd in/stottert/wordt (te) warm…

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Corsa B c20xe houd in/stottert/wordt (te) warm…

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 101)
  • Auteur
    Berichten
  • #18335693
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      Originele Bosch kun je onder de zes tientjes aan komen hoor. En de vervangingstermijn voor de lambda is 60000km. De pest is dat ze dan zo nog drie ton draaien, maar niet met 100% de juiste waardes. Dit valt haast niet te meten, want hij lijkt op de meter nog wel goed te werken.

      #18335694
      corsa14slow
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 December 2011

        ah zo, volgende maand APK, dan weet ik het zeker dat ie niet meer goed is ;) (vier gas meting)

        maar de temp sensor is dacht ik puur op weerstand meten, voltage blijft gelijk?

        #18335695
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Je kan de Lambda ook eens uitschakelen voor de test, pin 20 van de ECU aan de massa en dan kiest hij een standaardwaarde en negeert hij de lambdasensor. Dit geldt wel enkel voor de M2.5 motoren.

          #18335697
          corsa14slow
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 December 2011

            Ik heb de m2.5 motor (Calibra ’92), dus dat scheelt :)

            #18335707
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Ja, dat scheelt, dan kan je het eens testen.

              #18337756
              corsa14slow
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 December 2011

                even een update:
                Alle geplande dingen staan on-hold. reden: gescheurde cilinderkop (bekende kwaal van de KS koppen)
                De afgelopen weken heb ik de auto dagelijks gebruikt waardoor ie ineens meer kilometers maakte in een week dan in een maand :P
                toen werden er meer problemen zichtbaar, Oliepijl zakt en kvs pijl stijgt, uiteraard ook het kvs potje vol met smerige “mayonaise” drap.

                Heb inmiddels een andere cilinderkop gevonden die nu nog even ter controle naar de revisie boer gaat voor preventieve reparatie van de oliekanaal.
                Bij de cilinderkop revisie gaat ik mits het budget het toelaat ook direct de lambda sensor en stappenmotor vervangen (ding blijft de laatste tijd wel heel vaak hangen qua gas, altijd rond de 2k rpm)

                wordt vervolgt..

                #18337816
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Mag je ook gelijk je slangen wel vervangen, olie kunnen koelslangen slecht tegen… Minstens met Dreft er in de boel goed ontvetten, maar vaak is het rubber al goed aangetast. Ook je kachelradiateur goed reinigen.

                  Lambda kun je voor onder de 60 euro vinden, origineel Bosch, stappenmotor blijft waarschijnlijk inderdaad hangen, maar kun je met goed reinigen en droge teflon meestal wel goed krijgen. Ook hoger plaatsen. En anders afstellen, zodat hij nooit volledig sluit, zoals in mijn andere topic, kan ik je van harte aanraden.

                  #18337848
                  corsa14slow
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 December 2011

                    slangen wil ik ook graag vervangen maar ik heb daar echt geen budget voor (wil de siliconen slangen op maat hebben)
                    ga er van uit dat nadat ik de kop heb vervangen er nog olie blijft hangen in het systeem, wil dit er eerst goed uit ‘flushen’ als voren ik de slangen aanpak.

                    Originele Bosch Lambda heb ik idd op Ebay voor een kleine €60,- incl. verzenden kunnen vinden. Ik heb een reserve stappenmotor liggen die door de vorige eigenaar een wasbenzine badje heeft gehad, deze ga ik dan ook gebruiken en de huidige word onder handen genomen.

                    Eerst maar eens een geschikte dag vinden..
                    (tot die tijd kvs potje goed in de gaten houden, en ff een mankeer streepje maken qua niveau hoogte (indicatie olie lek) )

                    Edit: deze week APK :S

                    #18337850
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Zou met spoelen eigenlijk niet te lang wachten, tja, snap de moeilijkheden, maar dat rubber wordt met de dag poreuzer zo. Als je dit weer betrouwbaar wilt hebben doe je het beter 100% of helemaal niet. Ik heb ZO veel gezeik gehad met slangen die ineens ontplofden, en scheurden enz. en dat is allemaal 100% opgelost al jaren sinds ik de Roose slangen set heb. Vind het nu zeker een van de beste investeringen die ik ooit heb gedaan aan mijn Kadett. Denk altijd maar als je ziet wat je al qua kosten aan benzine in een auto mikt, dan vallen dit soort kosten uiteindelijk compleet in het niet. Ik had toen, in 2010 (dacht ik?) alles vervangen, inclusief lucht slangen en zat op ongeveer 500 euro. Dat over nu dik zes jaar uitgesmeerd, en denk dat ze zo nog tien jaar mee gaan, want ze zijn nog steeds als nieuw.

                      #18337852
                      corsa14slow
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 December 2011

                        klopt, die Roose moto sport slangen die staan op m’n verlang lijstje, maar helaas is het budget dus danig krap dat eigenlijk net niet de cilinderkop reparatie kan, maar zit niet stil!
                        hoewel op ebay ook complete koppakkingskitjes staan voor nog geen 3 tientjes, geen merk maar wel ruim binnen het budget…
                        (NIET DAT IK DAAR AAN GA BEGINNEN! goedkoop is duurkoop, wil graag nog wat langer met de auto doen, tis geen export ding.)

                        #18337853
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Nog nooit nodig gehad (gelukkig) dus geen eerstehands ervaring mee, maar volgens mij zijn de setjes van Elring wel goed.

                          #18337854
                          corsa14slow
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 December 2011

                            lokale auto handelaar heeft idd elring. kost ietsje meer (iets van €40 alleen de koppakking (zonder korting) )

                            #18337879
                            joop1970
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 September 2010

                              Kijk even in duitsland, kost die minder dan de helft, ook van elring. Victor reinz is ook prima.

                              #18337916
                              corsa14slow
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 December 2011

                                zo, Hij weer terug van APK. het is voor nu een afkeur geworden.
                                – te hoog lambda waarde (1.05 op zijn laagst/best, hij stinkt ook) => lambda (0258003300) en stappenmoter liggen klaar.
                                – fusee kogel recht voor, te veel speling (lijkt er op dat er een te kleine bout inzit of dat het de verkeerde kogel is (het viel me de laatste tijd al op dat ik hier en daar een bonk geluid hoorde))
                                – beide ashoezen, beide zitten los, nieuwe afdichtklemmen en klein gaatje afkitten)

                                Niet een APK afkeur wel aandacht nodig.
                                – rondom veerschotel goed schoonmaken en goed in de verf zetten.
                                – dorpels
                                – Overmatige Olie lekkage, oliekoeler adapterplaat en de oliepeil sensorhuis.

                                Gemaakt tijdens de apk:
                                Koplamp hoogte te laag.

                                Voor de rest zit het er prima uit, ja ze vonden het niet helemaal tof dat ie niet vooruit de 4 kolommer op kon :P

                                Heb ook even geïnformeerd over de evt gescheurde cilinderkop.
                                Kreeg de tip om de olie lekkage aan te pakken en vervolgens op het koelsysteem bij koude motor de komende weken even een mankeer streepje te zetten en dit in de gaten houden, bij geen veranderingen koelsysteem goed reinigen en na het goed reinigen de slangen vervangen. (slang van thermostaat naar radiateur eventueel alvast vervangen door een goede donor want deze is een zeer slechte staat, lees: kan ieder moment scheuren)
                                Dus de kans ik aanwezig dat de cilinderkop gewoon nog prima is en ik een te vlugge (verkeerde)diagnose heb gemaakt…

                                #18338483
                                corsa14slow
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 December 2011

                                  zo bezig geweest met wat APK afkeur puntjes, kom ik er achter dat ik 2! katalysators heb :S
                                  dat wordt een andere kat… (of een dikke rvs uitlaat op maat :D )
                                  Lambda heb ik vervangen en het lijkt erop dat ie er beter mee werkt, va de week weer een gokje wagen.

                                  Plaatje bij verhaaltje:
                                  Dubbele katalysator
                                  en ja, op de foto is te zien dat ik een bodemplug mis, ik ben er naar opzoek…

                                  #18338680
                                  Vinci
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 August 2009

                                    Zo, lekker aan geknutseld weer. Die fuseekogel gaan echt mijn nekharen van overeind staan…rrrrr…

                                    Olielekkage, dan zou ik de carterventielatie allereerst checken, voordat je dingen uit mekaar gaat trekken of vervangen. Dit is namelijk makkelijk te checken door het dunne slangetje van de kleppendeksel los te trekken en even op te blazen. Hier moet lucht door kunnen. Zit dit verstopt, fix dit dan eerst. Carter bouwt dan namelijk druk op bij stationair en zo pers je al snel op allerlei plaatsen olie er uit.

                                    Verder gewoon schoonpoetsen en heel goed kijken waar de olie precies lekt.

                                    Bij te hoge CO altijd EERST een nieuwe temperatuursensor er in, en een goeie, want er is een hoop troep in omloop!

                                    Ashoezen, breek me de bek niet open. Ook hier zijn enorm veel kwaliteiten in te krijgen. Neem NOOIT OF TE NIMMER universele!!! Die kosten geen drol, maar het is ook TROEP! Neem ze van een merk als Febi als je geen originele kunt vinden, of een ander reputabel merk. En vervang het vet.

                                    Kitten? Leuk om de APK te halen, maar geen blijvertje hoor. Moet je eens kijken wat die paar gram vet op draaisnelheid aan kracht uitoefent op de hele boel. Als slechte hoezen het al geen drie weken overleven, dan dit ook beslist niet. Of het is mijn rijstijl haha!

                                    Die dubbele kats, ach, als het dicht zit niks mis mee, maar het is een behoorlijke restrictie voor de flow.

                                    Die bodemplug kun je zo bestellen of bij de dealer halen.
                                    http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/15/52/2083/19828/
                                    http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/22/34/2199/21298/

                                    #18338681
                                    corsa14slow
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 December 2011

                                      lambda, ashoezen en fuseekogel zijn al aangepakt…
                                      wou een mooi rvs uitlaatje eronder doen maar op dit moment gebeurt dat niet ivm schade (mocht je lid zijn van de FB opel-forum pagina dan zie je ‘m er wel tussen staan, blok heeft nu namelijk geen kvs en olie meer, stuurolie is nog wel vol :P )
                                      wordt vervolgd…

                                      #18338701
                                      Vinci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 August 2009

                                        Pff ok, gecondoleerd man!

                                        Maar zit niet op FB, hekel aan.

                                        #18338713
                                        corsa14slow
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 December 2011

                                          Aanstaand de weekend komt een kameraad de schade eens goed bekijken, het lijkt erop dat de chassisbalken zelf nog recht zijn. alleen alles rondom de lampenunit, slotbalk en dwarsbalk is krom. alles is tot het uitlaatspruitstuk door gedrukt. (zelf tot nu toe geen lak scheuren of zo tegen gekomen op de chassis balk)
                                          Oliekoeler heeft een best gat, daar is dus de olie naar toe gegaan (heb ik in ieder geval de overmatige olie lekkage goed verholpen xD)
                                          Pluspuntje: temp sensor is afgebroken dus die moet sowieso vernieuwd worden :P

                                          het is gelukkig op wat spierpijn na, allemaal bij materiële schade gebleven.

                                          #18339130
                                          corsa14slow
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 December 2011

                                            ondanks dat dit niet de juiste topic is, wil ik toch eventjes de schade laten zien. de bedoeling is eigenlijk om hem weer heel te krijgen.

                                            corsa b schade1
                                            corsa b schade2
                                            corsa b schade3

                                            balk rechts is naar binnen geschoven…

                                            Edit
                                            Heb ff onder de auto gelegen. gehele rechterkant is naar binnen geschoven, dit is echt niet meer fatsoenlijk recht te krijgen, hij is dus total los en gaat dan ook de deur uit… opzoek naar een andere. Topic is nu dan ook niet meer nodig…

                                            #18339209
                                            Vinci
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2009

                                              Alles is te repareren, maar das toch een beste schade hoor. De voorkant van de balken is ook wel geraakt en daar is het mooie wel van af ook. Je moet maar afwachten of alle kitnaden rond het schutbord nog goed sluiten en zo. Het hangt ook van de rest af, hoe is het interieur, hoe is de roest verder bij bijvoorbeeld de wielkasten naar de vloer achter.

                                              Soms haal je beter een op met een lekke koppakking en nog goede koets, en maak je van twee een hele mooie die schadevrij is.

                                              #18339240
                                              corsa14slow
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 December 2011

                                                koets is zelf krom, ben onder de auto geweest. rechter poot staat een stukje naar achter, accu is een centimeter of 2 naar binnen geschoven. dashboard los gehaald en daar is ook te zien dat ie naar binnen is gekomen.
                                                Corsa gaat de deur uit. alle onderdelen die ik heb liggen worden in de loop der tijd verkocht (gereviseerde cilinderkop, radiateur(met fan), velgen (zomerset en winterset) Cruisecontrol etc.
                                                Ik heb als alles morgen mee zit een Astra G (z22se, GEEN ratelende ketting!) gekocht met wat puntjes (o.a. geen werkend dashboard, iets met zekering denk ik)

                                                #18339276
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  Ok, das ook een oplossing haha, proficiat.

                                                  #18339277
                                                  corsa14slow
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 December 2011

                                                    thnx! een goedkopere en snelle oplossing. minpuntje is dan wel het dashboard, priegelen met de stekker :P

                                                    #18339284
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Geef mij maar elektrische problemen hoor, heb ik veel liever dan mechanische haha! Ik vind mechanisch gesleutel alleen leuk als het voor een verbeterd eindresultaat is, maar ‘gewoon’ omdat er iets stuk is of ‘gewoon’ onderhoud dat kan me gestolen worden.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 101)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.