Benzinelucht Opel zafira

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Benzinelucht Opel zafira

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242570
    paul.waleson
      Lid sinds:
      24 October 2011

      Probleem:
      Onze Opel Zafira 2.2 16v 2003 ruikt regelmatig naar benzine, meestal pas na een paar honderd meter te hebben te gereden.
      De lucht komt uit de richting van het rechter voorscherm, maar je ruikt het soms ook binnen.

      De slangen heb ik gecontroleerd, maar kan geen lekkage ontdekken.

      In andere berichten las ik dat er een koolstoffilter met een actieve klep op deze auto’s zit.
      De klep heb ik er uitgehaald en even getest, deze doet het op een acculader; Wanneer ik er stroom op zet, dan gaat de klep open.
      Op de stekker (van de auto) staat, als het contact aanstaat, ook (continue) 12V. Maar de klep schakelt niet…, klopt dat?

      Zou de benzinelucht hierdoor komen? Of is het koolstoffilter defect? Kan ik dit testen?

      Met vriendelijk groet.
      Paul

      #17931529
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Klep gaat pas later werken als de motor op temperatuur is, dan hoor je m vanzelf tikken

        eerder zal het liggen aan het actieve koolstoffilter zelf, zit rechts in het spatscherm tussen het wiel en de deur.

        Willem

        #17931530
        paul.waleson
          Lid sinds:
          24 October 2011

          Bedankt voor de snelle reactie.
          Is het een idee om een koolstoffilter van een sloopauto te gebruiken? Of moeten deze filters gewoon om de zoveel tijd vervangen worden?

          Ik begrijp niet waarom er continue een spanning van 12V op de stekker staat en het dan niet open gaat. Zou er dan nog meer spanning/stroom nodig zijn? Want op de acculader gaat de klep wel open.

          Paul

          #17931531
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            nee normaal gaan ze een leven lang mee, je kan een gebruikte proberen.

            je moet ook niet vanaf de accu pool of een massa punt meten he..

            motorsensoren worden vaan gestuurd via de – en niet via de +, dus die + staat er continu op, maar de – is niet aanwezig

            Willem

            #17931532
            Hans13
              Lid sinds:
              31 October 2011

              Paul;

              Bij mijn Zafira bleef de elektronische klep onder de voorruit dicht zitten, met remreiniger en een 5,5 volt voeding weer gangbaar gekregen, wanneer hij dicht blijft loost hij zijn benzine damp in de rechter voorportierstijl en komt zo via de kachel in de personenruimte.

              succes.

              #17931533
              paul.waleson
                Lid sinds:
                24 October 2011

                Hallo Hans,

                Bedankt voor je reactie.
                Het klepje heb ik er ook uitgehaald (en gesmeerd) en het werkt goed.
                Ik heb op de twee slangen geblazen: die van de tank naar het koolstoffilter loopt en die van het filter naar de inlaat gaat.
                Deze zijn niet verstopt.

                Op dit moment ruik ik weer niets. Misschien heeft het blazen of het smeren van het klepje (tijdelijk) geholpen.
                Dus moet ik het nu weer even afwachten.
                Zodra ik het gevonden heb, laat ik het zeker weten.

                Groeten,
                Paul

                #17931534
                Sharkster
                  Lid sinds:
                  19 March 2010

                  Hoi Paul,

                  Ik ben benieuwd of jouw probleem is opgelost… en wat uiteindelijk de oorzaak was.
                  Ik heb namelijk ook een Opel Zafira A Z2.2SE automaat uit 2003 en EXACT hetzelfde probleem als jij hierboven omschrijft.

                  Mijn probleem openbaarde zich door een zeer snel teruglopende benzinemeter en een sissende tankdop (tijdens het losdraaien).
                  Mijn benzinetank werd dus kennelijk vacuum gezogen. Ik heb toen als tijdelijke oplossing voor het vaccuum zuigen, een heel klein gaatje in mijn tankdop gemaakt, waarna het vacuum probleem was opgelost.

                  Ook ruik ik regelmatig een sterke benzinelucht als mijn auto in de zon heeft gestaan of nadat er een stuk mee is gereden.
                  Deze benzinelucht lijkt vanaf onder de motorkap te komen en niet uit de buurt van de tankdop!
                  Nadat ik alle mogelijke oorzaken heb onderzocht en e.e.a. op internet heb nagelezen, lijkt mij het meest waarschijnlijke dat ook mijn actieve koolstoffilter en/of de elect. brandstof ontluchtingklep defect is…

                  Tijdens navraag bij de Opel dealer bleken de aanschafprijzen hiervan niet mals:
                  – Actief koolstoffilter: 149,- euro ex. BTW
                  – brandstof ontluchtingsklep: 36,- euro ex. BTW

                  Om dit nu maar even te vervangen, zonder er zeker van te zijn of dit ook werkelijk de oorzaak is, lijkt me een duur grapje.
                  Bovendien zei een monteur bij de Opel dealer dat hij nog nooit een actief koolstoffilter had hoeven te vervangen, omdat deze nagenoeg nooit kapot gaan….
                  Vandaar dat ik benieuwd ben naar jou definitieve oplossing !?

                  Ik weet dat jou laatste reactie inmiddels al een jaar geleden is, maar misschien krijg ik toch nog een reactie van jou of iemand anders.
                  Alvast bedankt hiervoor!

                  Gr.
                  Martin

                  #17931535
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Oja, Zafira heeft geen Service luik voor de benzinepomp..

                    Willem

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.