Mosh z’n Astra H 1.7 CDTI

Forumindex Forums Modellen Astra Mosh z’n Astra H 1.7 CDTI

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 43)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275378
    MOSHterd
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 February 2016

      Even voorstellen:
      Ik ben nieuw op dit forum dus zal me eerst even voorstellen.
      Ik ben Bjorn, 26 jaar, woonachtig in Noord-Brabant, heb een Mechatronica opleiding gevolgd en ben werkzaam bij een bedrijf dat lithografiesystemen voor de halfgeleiderindustrie maakt. Ik heb dus een technische achtergrond maar van auto techniek weet ik nog niet al te veel.
      Al ruim een half jaar lees ik actief dit forum en sinds december 2015 ben ik in het bezit van een Opel Astra H uit 2008.
      Door middel van deze thread wil ik mijn auto + dingen die ik wellicht ga veranderen tonen, vragen stellen over dingen die mij onduidelijk zijn en mijn bevindingen delen. Onderaan deze post staan de vragen die ik tot dusver heb.
      Veel lees plezier!!

      Mijn auto:
      Het is een Astra H uit 2008, zo ver ik begrepen heb dus van na de facelift. Er ligt een 1.7 CDTI 110pk motorblok in. En er staat nu ongeveer 148k op de km teller. Volgens mij is hij blauw maar volgens de papieren is hij grijs. Laten we zeggen blauw/grijs. En hij staat op (orinele?) LM 16″ velgen.

      Poetsen:
      Deze foto’s zijn gemaakt nadat ik de auto een goede poetsbeurt had gegeven. Mijn collega wees mij op Dodo Juice om je auto mee te wassen/waxxen, hij rijd zelf een BMW 320D en heeft goede ervaringen met dit merk. Zodoende heb ik enkele producten van dat merk besteld. Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over het resultaat.
      <u>Wassen:</u>
      Ik ben begon met de auto afspuiten met een hogedrukreiniger (heb er uiteraard op gelet dat de druk niet te hoog was).
      Daarna kon de auto in de shampoo. Ik heb gebruik gemaakt van Dodo Juice – Born to be Mild. Schuimt goed en ruikt ook nog eens lekker. Daarna afspuiten en goed afdrogen.
      Dit was eigenlijk het simpele deel van de auto wassen.
      <u>Pre-Wax:</u>
      Nadat de auto droog was heb ik hem naar binnen gereden en heb ik hem gepoetst met Dodo Juice – Lime Prime Lite. Dit om het laatste ‘vuil’ te verwijderen en hem klaar te maken voor het waxxen. Ik heb gekozen voor de Lite versie omdat ik geen idee heb of ik een ‘harde’ / ‘zachte’ lak heb. En het laatst wat ik wil is mijn lak de vernieling in poetsen.
      <u>Wax:</u>
      Na al het schoon maken was het tijd voor de wax. Ik heb hier gebruik gemaakt van Dodo Juice – Blue Velvet. Dit is een harde wax en schijnt speciaal voor de donkere kleuren te zijn. Het gaat een beetje zoals de Karate Kid film, wax on, even wachten, wax off.
      <u>Velgen:</u>
      Tussendoor heb ik 1 voor 1 de banden van mijn auto gehaald zodat ik deze makkelijker schoon kon maken. Na het wassen was er al veel vuil verdwenen. Maar ik moet zeggen dat rem-stof etc vrij hardnekkig is. Ik heb mijn velgen nat gemaakt en beidde kanten in gesprayed met Dodo Juice – Mellow Yellow, al het vuil wat ik er met moeite afkreeg ging er ineens met het grootste gemak vanaf. Om in alle hoekjes en kieren te komen heb ik oude tandenborstel en schoenborstel gebruikt.
      Ook de velgen zitten in de wax. Hier voor heb ik Turtle Wax – Original gebruikt. Deze hadden we nog staan en leek me makkelijker om te gebruiken omdat de velg niet een groot vlak oppervlak is.

      Koplampen:
      Een van de eerste dingen die ik heb veranderd aan mijn auto zijn de koplampen. Ik wilde graag wat witter licht maar Xenon leek me nogal duur. Na wat rond zoeken op het internet en een tip van mijn broertje kwam ik uit bij Philips Blue Vision of Osram Cool Blue. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Osram. Ik moet zeggen dat dimlicht het makkelijkste was om te vervangen, dit gaat via de wielkast. Stadslicht en grootlicht was nogal een priegel werk, dit moet via de motorkap en je kunt er niet heel makkelijk bij.

      Happy Light Show:
      Vorige week heb ik een HappyBlue module besteld. Hier heb ik onder andere op dit forum al een heleboel over gelezen. Al ben ik er nog niet helemaal over uit wat je er nou allemaal mee kan. Het lijkt me een leuke gadget. En het is makkelijk dat je via je telefoon foutcodes kan uitlezen. Ook leek me de Happyblue versie makkelijker in gebruik dan de ‘normale’ versie.
      Ik las ergens op dit forum dat ik de HLS module ook achter in mijn auto kan inpluggen op de REC.
      http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=5&t=189843&hilit=happy+light
      @opel-mark wrote:

      Als ik het goed heb dan kun je als je een REC hebt ook daar de HSL in steken, dan heb je die onder de handrem vrij, deze wordt ook bij de dealer gebruikt om evt foutcodes uit te lezen en dan hoef je dus niet iedere keer je HSL eruit te halen.

      Ik vroeg me alleen af waar dat zou moeten. Is het deze (zie foto) aansluiting?

      Remmen:
      Helaas waren de remblokken voor bijna op hun einde, achter konden ze nog wel even mee maar ook dit zou niet al te lang meer duren. Tijdens het poetsen van de velgen had ik mooi de tijd om ook de remschijven te checken aangezien ik de velg+band toch van de auto had afgehaald. Helaas kwam ik er achter dat de remschijven voor ook niet al te lang meer mee zouden gaan.
      Uiteindelijk heb ik de beslissing genomen om de schijven + blokken aan de voor en de achterzijde te vervangen. Op deze manier had ik alles in een keer gehad. Opel After Market vond ik nogal duur, maar ik wil op de remmerij niet bezuinigen want het is wel een groot veiligheid ding. Via een collega kwam ik bij Mister Auto terecht en daar heb ik remschijven en blokken van Brembo besteld. De voorschijven zijn geventileerd en de achterschijven zijn massief. Overigens moet ik zeggen dat zo’n Big Brake Kit er ook wel super vet uit ziet! Lijkt me alleen totaal overbodig met mijn 1.7 diesel.
      Het deel van de remschijf waar de velg tegen aan gemonteerd zit heb ik zwart gespoten. Dit om te beschermen tegen corrosie en ook voor de looks. Het viel me namelijk op dat dit deel bij de oude remschijven nogal vuil en gecorrodeerd was. En het is wel zo jammer dat als je net je velgen gepoetst hebt dat je dan tegen vuile/roestige remschijven aan kijkt.

      EGR probleem:
      Afgelopen zondag heb ik voor het eerst problemen gehad met mijn auto. Na het starten, tijdens het stationair draaien, zakte na enkele seconden het toerental weg totdat de motor uitviel. Ik dacht eerst dat het een probleem in de brandstof toevoer was. Mijn accu kon niet leeg zijn want alle lampen werkte nog na behoren.
      Ik had voor afgelopen zondag ook nog nooit echt van een EGR klep gehoord.
      Na enkele keren de motor te hebben herstart en deze draaiende proberen te houden heb ik uiteindelijk de ANWB gebeld. De motor bleef langzaam uit vallen. De monteur wist eigenlijk gelijk wat het probleem was. Na uitlezen werd zijn vermoeden bevestigd. De EGR klep zat vast. De monteur heeft het tijdelijk ‘gemaakt’ door op de klep te tikken met en hamer. Dit zou alleen een tijdelijke oplossing zijn aangezien de klep nog steeds vuil was.
      De dag er na heb ik de klep er af gehaald en deze zo goed als mogelijk schoongemaakt. Ik heb hier WD40 en een tandenborstel voor gebruikt om al het vuil los te maken. Daarna heb ik alles schoongemaakt met een doek en wasbenzine.
      Ik moet zeggen dat de klep wel heel erg vies was, al heb ik hier maar weinig ervaring mee.

      Audio:
      Uiteindelijk wil ik ook nog de radio en speakers vervangen. Dit heeft alleen niet echt haast.
      <u>Radio:</u>
      Ik denk er over om te beginnen met de radio. Er zit nu een standaard CD-30 radio in, opzich een aardige radio maar ik mis de usb aansluiting. Welke radio ik wil dat weet ik nog niet, ik zie door de bomen het bos niet meer. De radio hoeft geen navigatie functie te hebben, ik heb al een TomTom. Hij moet wel dubbel din zijn. En ik wil de stuurwielbediening behouden.
      Nu heb ik al het een en het ander gelezen en ik heb begrepen dat ik een interface nodig heb om de stuurwielbediening te behouden. Maar wat is bijvoorbeeld het verschil tussen deze twee (op de prijs na natuurlijk)?
      http://www.pimtensen.nl/car-hifi/101c-autoradio-039-s/2943l-stuurwielbedienings-interfaces/2982l-opel/10693d-opel-astra-antara-corsa-tigra-vectra-acv-42-vx-x02/
      https://www.autoshopdetijger.nl/stuurbediening-voor-opel-agila-2004-2008-antara-2007-astra-p-3064.html
      Ook moet er een radio gebonden lead bij om deze aan te sluiten in de auto, maar deze krijg je veelal bij de bediening interface bijgeleverd.
      Mijn budget zit ronde 300 euro. Zo ver ik heb gezien heb je hier leuke radio’s voor. De meeste met 4x50W speaker uitgang, usb, bluetooth handsfree, touchscreen, etc. Sommige hebben 3 RCA (speaker?) uitgangen maar de meeste die ik heb gezien 2. Bij een radio met 2 uitgangen, kun je daar later nog een subwoofer toevoegen?
      <u>Speakers:</u>
      Op een ander forum ben ik er achter gekomen dat de speakers in achter deuren 13cm zijn en in de voor deuren 16,5cm.
      http://www.astratuningclub.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=133&t=9898
      Het enige wat ik niet helemaal kon vinden is wat de maximale inbouwdiepte van deurspeakers is en wat de maximale maten zijn van de tweeter.
      Ook qua speakers moet ik zeggen dat er echt heel veel keuze is en ik niet goed weet wat nou wel/niet ‘goed’ is. Wel kwam ik er na veel lezen achter dat je voor de speakers voor + tweeters het beste een compo-set kan pakken en voor de speakers achter juist een 2-weg (misschien 3-weg) systeem. Waar moet je verder opletten qua impedantie, gevoeligheid, RMS vermogen?
      Later wil ik wellicht nog een subwoofer toevoegen. Deze wil ik liever niet te groot zodat ik nog genoeg ruimte overhoud in de achterbak voor vakantie, boodschappen, etc. Een actieve subwoofer voor onder de voorstoelen lijkt me niet te passen vanwege de ventilatie die er al onder zit.
      <u>Isolatie/demping:</u>
      Hier heb ik ook het een en het ander over gelezen. Maar is demping nou hetzelfde als isolatie?
      Ik moet zeggen dat ik de auto al vrij stil vind, heb voor heen een VW Polo 9N3 gereden en deze was een stuk lawaai-iger. Maar stiller mag van mij altijd, mits dit niet honderden euro’s gaat kosten. Nu las ik ook dat de audio er een stuk mooier uitkomt met behulp van goede isolatie/demping in bijvoorbeeld de deuren.
      Wat is jullie mening omtrend isolatie/demping? Is het echt de moeite waard? En is dit spul ook in de bouwmarkt of dergelijke te verkrijgen, bij de meeste car-audio winkels die ik heb gezien is het namelijk nogal prijzig.

      Mijn vragen tot nu toe:
      Weet iemand iets omtrend de ‘hardheid’ van de lak?
      Hoe kun je de lak nog meer laten glanzen? Ik dacht zelf aan polijsten maar heb hier niet veel verstand van.
      Zit er een OBD aansluiting op de REC?
      De HappyBlue module heeft een ‘WTTC-functie’, wat houd dat precies in?
      Wat is het verschil tussen de verschillende stuurwielbediening interfaces?
      Wat zijn de maten van de speakers in de deuren + de tweeter, Inbouwdiepte + diameter? Enkele maten weet ik al, voor de andere vroeg ik me af of jullie mij daaraan kunnnen helpen?
      Hoeveel RCA aansluitingen heb ik nodig voor deurspeakers + tweeter + (misschien in toekomst) subwoofer?
      Wat raden jullie voor speakers aan? Ik wil graag zuiver geluid, het hoeft niet oor verdovend hard te zijn.
      Originele speaker bekabeling behouden of vervangen?
      Hoe zit dat nou qua impedantie, gevoeligheid, RMS vermogen?
      Geluid isolatie/demping, hoe is jullie ervaring daar in, is het echt de moeite waard?

      Ik hoop dat jullie alles leuk vonden om te lezen en dat wat ik vertel duidelijk is. Vragen mag altijd en tips/tricks etc zijn altijd welkom.

      #18310526
      didi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 February 2011

        wat een super leuke uitleg van alles.
        daarom een tip en wat meer uitleg van mij ook.

        ik heb dezelfde wagen als jij
        had in het begin een cd30 mp3 met een oranje scherm
        deze heb ik vervangen naar een cd70 navi met een kleurenscherm: vind je soms goedkoop op ebay ( enkel opletten dat ze uitgelezen zijn)

        ook heb ik onlangs de voorste deurspeakers vervangen ((Pioneer TS-Q172C) voor een opel astra h pasklaar super dus :)
        en dan ook onmiddellijk maar een subwoofer gestoken ook (Pioneer TS-WH500) super compacte sub deze hetzelfde geluid en bass geeft als een grote kist

        en dan is dit alles geplaatst op de originele radio: cd70 navi

        #18310527
        MOSHterd
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 February 2016

          Fijn om te horen dat je mijn ‘verhaal’ leuk vind!

          Ik dacht juist een andere radio van bijvoorbeeld pioneer, alpine, etc te kopen met het idee dat ik die altijd mee kan nemen en de originele terug kan bouwen mocht ik ‘ooit’ een andere auto kopen.

          Bedankt voor de tip van de deurspeakers. Ik moet zeggen dat ze er goed uit zien. Kon alleen niet vinden of er ook een ‘Astra H Pasklaar’ set is voor de 13cm speakers van achterdeur.

          Hoe heb je de subwoofer aangesloten? Zit er een RCA uitgang op de CD70? Op mijn CD30 zit deze zo ver ik weet niet.

          Ik heb zelf uiteraard ook niet stil gezeten en naar van alles gekeken voor mijn auto. Deze speakers leken mij ook wel iets:
          Ground zero GZRC16XII 16,5cm 120 Watt RMS 2-weg composet
          http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-speakers/122l-16-5-cm-speakers/10360d-ground-zero-gzrc16xii-16-5cm-2-weg-120-watt-rms-componenten-speaker-systeem/
          Ground zero GZRF52XII 13cm 70 Watt RMS 2-weg speaker
          http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-speakers/121l-13-cm-speakers/10362d-ground-zero-gzrf52xii-13cm-70-watt-rms-2-weg-speakers/
          Hoe denken jullie hier over? Heeft er iemand wellicht ervaring met de speakers?

          Verder heb ik deze week een Contitech distributie riem incl span/geleide rol besteld. Dan heb ik die alvast binnen voor als ik hem ga (laten) vervangen wanneer er 150k op de teller staat.

          #18310528
          didi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 February 2011

            ik heb enkel de originele behouden omdat het standaard zo uit ziet, en zou liever wou houden
            de radio terug inbouwen ging ik toch niet meer doen, en in een nieuwe wagen zit nu toch standaard de stuurwielbediening en navigatie gekoppeld dus veel moeite gespaard :)

            pasklaar voor de achterste speakers, heb ik nog steeds niets gevonden, maar na de voorste te vervangen, eigelijk ook niet meer nodig en zeker met subwoofer erbij ook niet :p:p

            alle in en uitgangen zijn beschikbaar op de cd70 navi of de dvd90 navi.
            cd30 weet ik niet

            #18310529
            didi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 February 2011

              AUDIOTRONICS/CARFINESSE – Caraudio & Telecom (B2B) Center

              Nieuw adres: Westerlosesteenweg 127 – 2220 Heist o/d Berg

              0498/880.800 (verkoop) – 0495/880.800 (montage) – info@audiotronics.be

              Openingsuren volgens afspraak – Voor bedrijven zijn montages ter plaatse mogelijk

              deze persoon kan je super helpen, gewoon ff mailen :)

              #18310530
              MOSHterd
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 February 2016

                Bedankt voor het advies. Ik kon zo geen (werkende) website van dat bedrijf vinden.
                Ook moet ik zeggen dat het bedrijf nogal ver weg is (130km). Ik woon zelf in de omgeving van Tilburg en zoek het dus liever wat dichter bij zodat ik ook gewoon in een winkel terecht kan.
                Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met car-audio bedrijven in de omgeving van Tilburg?

                Inmiddels heb ik mijn HLS HappyBlue binnen. Nu zit er onder de handrem een OBD2 aansluiting alleen als je de HappyBlue daar in prikt kan het kapje er niet meer overheen. Zonder kapje vind ik niet mooi en ik wil ook niet zagen/boren daar in. Ik heb dus ondertussen ook een OBD2 verlengkabel besteld, helaas zat hier in een breukje in en moet ik nu wachten op een nieuwe.
                Wanneer ik de kabel binnen heb zal ik wat foto’s posten van hoe ik de HappyBlue heb weggewerkt.
                Kan iemand mij vertellen of er op de REC ook een (verborgen) OBD2 aansluiting zit?

                Ik heb ook nog het een en het ander gelezen omtrend het aanbrengen van audio isolatie materiaal.
                ik denk er over na om enkele ‘Silent Coat Starter Sets’ te kopen. Deze set is niet te duur en bestaat uit meerdere lagen. Voor mijn gevoel het meeste bang-for-your-buck. Mocht ik dit verkeerd zien dan hoor ik het graag.
                http://www.pijlaudio.nl/Silent-Coat-Starter-set.html#&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;
                Hier heb ik veel aan gehad qua info:
                http://www.carblogger.nl/auto-tuning/auto-isoleren/&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

                #18310531
                MOSHterd
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 February 2016

                  Vorige week heb ik een nieuwe radio gekocht (Pioneer AVH-X5800DAB) en een subwoofer geinstallerd.
                  De foto’s daarvan volgen binnen enkele dagen. Ik kan wel zeggen het een wereld van verschil is qua geluid en de kwaliteit daar van.

                  Ik heb toen gelijk de pollen/interieur filter vervangen. Ik moet zeggen dat deze een stuk ‘moeilijker’ te vervangen is dan die van de VW Polo die ik eerst reed.
                  De pollen filter die ik er uit haalde was helemaal verfrommeld. Alsof ze hem er lomp in geduwd hadden.
                  Hoe je de filter moet plaatsen is moeilijk uit te leggen, je moet dat denk ik zelf ondervinden. Ik kan wel zeggen dat je hem een beetje moet torderen/buigen en dan rustig aan met beleid het gat in moet begeleiden.
                  Nadat ik de filter geplaatst had heb ik met mijn telefoon een foto gemaakt zodat ik kon kijken of hij netjes geplaatst was.
                  (Ik kon geen andere manier vinden om er goed langs af te kijken en had geen spiegel voorhanden)
                  Nog een tip, als je alles weer terug bouwt, vergeet dan niet de verlichting kabel even door je dashboardkastje te steken.

                  Verder zit ik er over te denken om binnenkort enkele Silent Coat Starter Kits te kopen. Dit om mijn auto van binnen wat stiller te maken en tevens het geluid van de speakers te verbeteren.
                  http://www.pijlaudio.nl/Silent-Coat-Starter-set.html#
                  Ik wil dan zo’n Starter Set te combineren met geluidsabsorberend materiaal van bijvoorbeeld de Gamma. Dit is lekker goedkoop en ook water afstotend.
                  Zoiets als dit.

                  Binnenkort meer uitleg en foto’s van het installeren van mijn nieuwe radio en subwoofer!

                  #18310532
                  C130hercules
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 January 2016

                    @MOSHterd wrote:

                    Even voorstellen:

                    EGR probleem:
                    Afgelopen zondag heb ik voor het eerst problemen gehad met mijn auto. Na het starten, tijdens het stationair draaien, zakte na enkele seconden het toerental weg totdat de motor uitviel. Ik dacht eerst dat het een probleem in de brandstof toevoer was. Mijn accu kon niet leeg zijn want alle lampen werkte nog na behoren.
                    Ik had voor afgelopen zondag ook nog nooit echt van een EGR klep gehoord.
                    Na enkele keren de motor te hebben herstart en deze draaiende proberen te houden heb ik uiteindelijk de ANWB gebeld. De motor bleef langzaam uit vallen. De monteur wist eigenlijk gelijk wat het probleem was. Na uitlezen werd zijn vermoeden bevestigd. De EGR klep zat vast. De monteur heeft het tijdelijk ‘gemaakt’ door op de klep te tikken met en hamer. Dit zou alleen een tijdelijke oplossing zijn aangezien de klep nog steeds vuil was.
                    De dag er na heb ik de klep er af gehaald en deze zo goed als mogelijk schoongemaakt. Ik heb hier WD40 en een tandenborstel voor gebruikt om al het vuil los te maken. Daarna heb ik alles schoongemaakt met een doek en wasbenzine.
                    Ik moet zeggen dat de klep wel heel erg vies was, al heb ik hier maar weinig ervaring mee.

                    He Bjorn,

                    Wat een mooi verhaal en foto’s. Je hebt al aardig geknutseld.

                    Ik las je verhaal over je EGR. Ik heb dezelfde auto en motor (alleen een station) als jou en dat stil vallen na starten had ik in het begin ook alleen lag dat niet aan m’n EGR. Ik heb toen mijn brandstoffilter vervangen en het probleem nooit meer gehad?!

                    Heb ik nog twee vragen aan jou…Loopt jou auto stationair stabiel of schommelt ie? Dit type motor heeft namelijk last van een instabiel stationair toerental door een productiefout in de Denso brandstofpomp. Ik heb hier ook last van gehad en de dealer wilde mijn brandstofpomp vervangen! :(. Na veel zoekwerk op het internet ben ik erachter gekomen dat de fout zit in de suction control valve van de pomp. Als je deze vervangt is het probleem opgelost (onderdeel kost 60 eur in de UK).

                    Tweede vraag: heb je die nieuwe speakers gewoon simpel vervangen door de oude zonder nieuwe kabels e.d.?

                    Groet,

                    John

                    #18310533
                    MOSHterd
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 February 2016

                      @C130hercules wrote:

                      He Bjorn,

                      Wat een mooi verhaal en foto’s. Je hebt al aardig geknutseld.

                      Ik las je verhaal over je EGR. Ik heb dezelfde auto en motor (alleen een station) als jou en dat stil vallen na starten had ik in het begin ook alleen lag dat niet aan m’n EGR. Ik heb toen mijn brandstoffilter vervangen en het probleem nooit meer gehad?!

                      Heb ik nog twee vragen aan jou…Loopt jou auto stationair stabiel of schommelt ie? Dit type motor heeft namelijk last van een instabiel stationair toerental door een productiefout in de Denso brandstofpomp. Ik heb hier ook last van gehad en de dealer wilde mijn brandstofpomp vervangen! :(. Na veel zoekwerk op het internet ben ik erachter gekomen dat de fout zit in de suction control valve van de pomp. Als je deze vervangt is het probleem opgelost (onderdeel kost 60 eur in de UK).

                      Tweede vraag: heb je die nieuwe speakers gewoon simpel vervangen door de oude zonder nieuwe kabels e.d.?

                      Groet,

                      John

                      Hey John,

                      Goed om te horen dat mijn tekst en foto’s leuk vind!

                      Ik dacht toen ik problemen had met mijn EGR ook als eerste aan mijn brandstoffilter, ik vermoede dat die verstopt was omdat ik kort daarvoor mijn tank nagenoeg leeg had gereden.
                      Heb toen ik stil stond de ANWB gebeld en die monteur wist vrijwel direct te vertellen dat het probleem werd veroorzaakt door de EGR, hij heeft mijn auto nog uitgelezen en de enige foutmelding was die van de EGR.
                      Maar goed dat je het zegt, ik zal binnenkort eens kijken hoe mijn brandstoffilter er uit ziet.

                      Over het algemeen loopt mijn auto vrij stabiel stationair. Heel af en toe schommelt hij op 900 rpm.
                      Die suction control valve, waar zit die precies?
                      Ziet dat er zo uit? –> http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-ASTRA-1-7-CDTi-GENUINE-DENSO-DIESEL-SUCTION-CONTROL-VALVE-294009-0120-/121386594631&#8243; onclick=”window.open(this.href);return false;

                      De nieuwe speakers heb ik helaas nog niet. Ze staan nog wel op mijn verlanglijstje. Alleen mijn geldboom groeit nog niet echt hard.
                      Maar ik was in eerste instantie wel van plan de nieuwe speakers op de oude bekabeling aan te sluiten. Of het werkt dat weet ik niet, je hebt hoogstwaarschijnlijk wel iets van een verloopstekkertje voor naar de speakers nodig.
                      Maar als je echt een zware geluidsinstallatie wil plaatsen denk ik dat het wel wijs is om ook alle bekabeling te vervangen voor betere kwaliteit.

                      #18310534
                      C130hercules
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 January 2016

                        He Bjorn,

                        Dank voor je antwoord. Wil enkel de standaard speakers vervangen door een betere kwaliteit. Geen grote subs o.i.d…

                        Het is sowieso verstandig om je brandstoffilter te vervangen als je de auto tweedehands gekocht heb. Als ik een andere auto koop vervang ik sowieso alle filters. In dat opzicht heb ik nooit zo’n vertrouwen in autogarages ;-).

                        Voor de Astra 1.7 heb je twee typen suction control valves. Je moet even kijken welke voor jou brandstofpomp geschikt is. Voor mijn pomp had ik partnummer 294009-0360 nodig (Bij mij had de ingebouwde SCV P/N: 294009-0160 en die moest dus vervangen worden door een -0260 of -0360) .Je kunt dit eenvoudig controleren door net achter je motorblok te kijken aan de zijkant van je brandstofpomp.Daar zie je de klep zitten en kun je eenvoudig zien of je een lange of korte valve nodig hebt.

                        Ik had de valve in de UK gekocht voor €60,-.

                        Groet,

                        John

                        #18310535
                        MOSHterd
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 February 2016

                          Vandaag heb ik eindelijk weer tijd om een up date te doen van mijn auto verhaal.
                          Begin van deze maand heb ik al een foto gepost van het vervangen van de pollenfilter. Deze filter heb ik toen vervangen omdat ik toch alles al open had gemaakt omdat ik mijn nieuwe radio aan het installeren was.

                          En zoals al eerder beloofd volgen vandaag eindelijk de foto’s van mijn nieuwe radio en de installatie daarvan.
                          Origineel zat er een CD30 MP3 in mijn auto. Leuk radio-tje maar ik miste toch de usb aansluiting en de handsfree functie tevens is de geluidskwaliteit niet echt geweldig.

                          Na lang wikken en wegen heb ik uiteindelijk ervoor gekozen om de originele radio te vervangen voor een radio van Pioneer, namelijk de AVH-X5800DAB. Enkele redenen dat ik voor deze radio koos zijn: handsfree functie, dubbel din, voor+achter+sub speaker uitgang, kantelbaar scherm en DAB.
                          Met alleen het kopen van de radio was ik er helaas nog niet. Het behouden van de stuurwielbediening was voor mij een must, hier heb ik dus een interface voor moeten kopen. Ook moest ik een ‘frame’ kopen om de nieuwe radio passend te maken in het gat van de oude radio. Ik heb ook gelijk een soort verloopstuk gekocht ivm de DAB functie die op de nieuwe radio zit. Dit verloopstuk splitst het signaal dat van de originele antenne afkomt in het ‘normale’ FM/AM en het DAB signaal. Ik ben hier nog niet helemaal tevreden over dus daar moet ik nog voor terug naar de winkel. Het DAB signaal is somsr slecht, ik kan niet altijd allezenders ontvangen. FM/AM werkt wel goed, terwijl DAB juist nog beter zou moeten werken dacht ik.

                          Het uitbouwen van de CD30 MP3 stelde eigenlijk niks voor. Even zorgen dat je 2 passende ‘radio-sleutels’ hebt, de grote connector +en de antenne kabel los maken en de oude radio is er uit. Ook de oude radio ‘kooi’ moet er uit, deze word vervangen voor een nieuwe kooi.
                          Het inbouwen van de nieuwe radio is iets lastiger, ik wil niet zeggen dat het moeilijk is maar je moet wel rekening houden met alle extra draden die je aan moet sluiten en dat je alles in de correcte volgorde doet.
                          Ik heb eerst de nieuwe ‘kooi’ geplaatst met het buitenste sier framepje. Daarna ben ik alle bekabeling gaan leggen. De microfoon voor de handsfree functie heb ik achter het stuurwiel geplaatst. De speakerkabel voor de sub komt vanaf rechts via het handschoenenkastje naar het radio gat. De usb kabel heb ik er uit laten komen bij de handrem. Dit vind ik mooier/beter weg gewerkt als bijvoorbeeld in het handshoenenkastje.
                          Daarna ben ik alles aan gaan sluiten op de nieuwe radio. Het inschuiven van de nieuwe radio is wel een priegel werkje, je hebt ineens een stuk meer bekabeling die je voorzichtig weg moet werken.
                          Uiteindelijk is alles best netjes gelukt moet ik zeggen.

                          Met de nieuwe Pioneer klinkt de muziek in de auto een heel stuk beter, echt een wereld van verschil.
                          Toch wilde ik een nog wat voller geluid. Zodoende ben ik gaan kijken naar een subwoofer. Het hoeft van mij geen oorverdovend lawaai te zijn, ik ben meer opzoek naar een mooi en vol geluid.
                          Nu had mijn broertje nog een subwoofer + versterker liggen en aangezien hij hem niet in wilde bouwen kan ik deze zo lang lenen. Zodoende heb ik deze tegelijk met vervangen van mijn radio ingebouwd.
                          Het is een Pioneer TS-W304R 12″ subwoofer in een gelosten kist met een Pioneer GM-3500T versterker, mijn broertje heeft deze ooit als een set gekocht.
                          Ook het inbouwen van de sub+versterker stelde niet echt veel voor. Het enige moeilijke was de voedingskabel van de accu de auto in. Ik heb op het internet allerlei foto’s gezien maar het leek er bij mij toch net anders uit te zien.
                          Uiteindelijk heb ik de voedingskabel via een dop, waar al kabels door heen liepen, vlak langs de hoofd remcilinder naar binnen gedaan. Daarna heb ik de kabel langs de pedalen geleid en in de ‘goot’ bij de linker deurpost gedaan. Via daar kon de voedingkabel mooi door naar achteren. De massa kabel heb ik aangelosten op een massa punt bij de REC. De speakerkabel voor de sub ligt net zoals de voedingkabel alleen dan aan de rechterkant. Dit omdat overal werd geadviseerd om speaker en voeding kabel gescheiden te houden.

                          Qua audio heb ik inmiddels dus al een deel van mijn verlanglijstje afgewerkt. Later wil ik nog de deuren beter isoleren en wellicht ook de deurspeakers vervangen. Wanneer dit gaat gebeuren weet ik nog niet. Het heeft niet echt veel haast en mijn geldboom groeit ook niet echt geweldig.
                          Verder wil ik later wellicht mijn auto laten chippen, ik heb op dit forum al veel gelezen over chippen en Unlimited Tuning. Ook dit is nog iets voor op de lange baan.
                          Wel ben ik aan het kijken voor een China Opcom, ga er waarschijnlijk eentje via Ali Express bestellen. Ik hoop hier meer mee te kunnen dan met de HLS Blue die ik heb. Een van de dingen die ik graag met de Opcom zou doen is bijvoorbeeld mijn EGR uitschrijven.

                          #18310536
                          C130hercules
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 January 2016

                            Leuk verhaal en netjes ingebouwd! Ga toch ook maar eens aan de slag met nieuwe speakertjes… :D

                            V.w.b. OPCOM: het wegschrijven van je EGR via OPCOM gaat niet lukken voor jou auto. Als je je auto laat tunen kun net zo goed je EGR ook gelijk door hun weg laten schrijven.

                            Groet,

                            JOhn

                            #18310537
                            Robin1244
                              Lid sinds:
                              14 September 2011

                              Ik ben ook aan het kijken voor een HLS voor mijn Astra, werkt die HappyBlue een beetje met die APP voor op je telefoon?
                              Is het wegwerken van je HappyBlue nog gelukt?

                              MVG,

                              Robin.

                              #18310538
                              MOSHterd
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 February 2016

                                Het is al weer even geleden maar vandaag is het weer tijd voor een update:

                                Onlangs heb ik mijn luchtfilterhuis gemodificeerd. Op het ATC Forum las ik een topic met betrekking tot het aanpassen van de behuizing. Dit zou de luchtstroom ten goede komen.
                                Edit:
                                Ik kwam er achter dat op dit forum ook een howto te vinden is voor een soortgelijke modificatie. Deze is vergelijkbaar maar op een Astra G uitgevoerd.

                                Het leek me een niet te dure aanpassing en proberen waard. Ik wilde mijn originele luchtfilterhuis niet aanpassen en heb er daarom een van de sloop op de kop getikt.
                                Het gebogen pijpje in het onderste deel van het huis kun je er uit klikken, helaas laat dat een klein gat achter, zodoende heb ik besloten om deze dus netjes af te zagen. Het pijpje in het bovenste deel van het huis kun je er alleen maar uitzagen, aan de andere kant zit hier namelijk het rubberen deel aanvast waar de LMM op komt.
                                Ik ben er nog niet helemaal zeker van maar het lijkt alsof mijn auto na de modificatie iets beter optrekt in lage toeren. Van het hardere geluid heb ik nog niks gemerkt.

                                Hier onder nog een foto van hoe ik mijn HLS module heb weggewerkt. Ik heb gebruik gemaakt van een OBD2 verlengkabel, op deze manier past het afdekkapje er gewoon op. Ik moet zeggen dat de app vrij goed werkt. Je kunt er allerlei waardes mee uitlezen, onder andere snelheid en toerenteller, en het is makkelijk om foutcodes mee uit te lezen.

                                Morgen zal ik posten hoe ik de originele antenne heb vervangen.

                                #18310539
                                didi
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 February 2011

                                  heb je meer duidelijkere foto’s van de luchtfilterbehuizing?

                                  pm mag ook altijd

                                  #18310540
                                  MOSHterd
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    9 February 2016

                                    Hey Didi,
                                    Wat voor detail foto’s zou je precies willen hebben?
                                    Ik heb nog wel wat foto’s en anders kan ik altijd nog mijn filterhuis open maken en meer foto’s maken.

                                    #18310541
                                    didi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      25 February 2011

                                      van hoe dat je je filterhuis hebt aangepast stap voor stap

                                      #18310542
                                      MOSHterd
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 February 2016

                                        Bij deze een verduidelijking van de luchtfilterbehuizing modificatie. Met blauw heb ik in de foto’s de lucht stroom aangegeven. De ‘zaag’ lijnen in paars geven aan waar ik de pijpjes afgezaagd heb.
                                        Als eerste heb ik de behuizing uitgebouwt en uit elkaar gehaalt.

                                        Het pijpje in het bovenste deel kun je niet los klikken, deze moet je afzagen. De paarse ‘zaaglijn’ in de foto geeft aan waar ik het pijpje heb afgezaagd.

                                        Het gebogen pijpje in de onderzijde van de behuizing kun je wel los klikken. Helaas laat dit een klein gat achter in de behuizing (aangeduid met groen in de foto). Dit lijkt me niet handig omdat er zo wellicht ‘valse lucht’ aangezogen kan worden.
                                        Ook hier heb ik er dus voor gekozen om het pijpje af te zagen. De paarse ‘zaaglijn’ in de foto geeft aan waar ik het pijpje heb afgezaagd.

                                        Na deze aanpassingen kan de luchtfilterbehuizing weer in elkaar gezet worden (vergeet niet de luchtfilter te plaatsen).
                                        Bij het terug plaatsen in de auto is het belangrijk dat je de condens afvoer slang niet vergeet.
                                        Het makkelijkste vond ik om de afvoer slang eerst aan het luchtfilterhuis vast te maken en daarna het huis terug plaatsen.
                                        Voor de duidelijkheid heb ik de slang geel gemarkeerd en de groene cirkels in de foto geven aan waar de slang door heen moet.
                                        Nadat het luchtfilterhuis terug geplaatst is moet je even onder de auto kruipen om de condens afvoer slang netjes in de houder te klikken. Dit is in de buurt van de claxon.

                                        Hopelijk maakt dit het wat duidelijker. Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik het graag.

                                        Ik heb helaas nog geen tijd gehad om de foto’s van de antenne die ik veranderd heb uit te zoeken. Hopelijk kom ik hier vrijdag aan toe. Daarna zal ik ze zo snel mogelijk posten.

                                        #18310543
                                        didi
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          25 February 2011

                                          dat is nu eens duidelijk se :p:p

                                          #18310544
                                          MOSHterd
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 February 2016

                                            Ik heb toch nog even tijd gevonden om de foto’s van het inbouwen van de antenne aan te passen en deze hier te posten.

                                            Allereerst het verhaal vooraf.
                                            Een tijd geleden heb ik mijn nieuwe radio, Pioneer AVH-X5800DAB, ingebouwd. Alles werkt perfect op 1 ding na, de DAB functie werk niet echt heel geweldig. De ene keer kan ik tientallen zenders met super kwaliteit ontvangen, de andere keer heb ik 0 ontvangst. Nadat ik het een en het ander heb opgezocht ben ik terug gegaan naar de winkel en eigenlijk kwamen zij met hetzelfde verhaal. Schijnbaar zit er in de Astra H een actieve antenne welke het DAB signaal blokkeert, er zijn meer auto’s van allerlei merken die hier ook last van hebben.
                                            Er waren verschillende opties om dit probleem op te lossen, bijvoorbeeld een losse DAB antenne bij de vooruit installeren, hier had ik niet echt zin in. Ik heb het liefst 1 antenne voor AM/FM en DAB.
                                            Ik heb er voor gekozen om de de passieve antenne splitter om te ruilen voor een actieve splitter en om een passieve antenne te bij te kopen. Deze antenne vervangt dan de standaard dak antenne. De actieve splitter en de passieve antenne hebben helaas geen Opel aansluiting en omdat ik geen zin had om stekkers te vervangen heb ik gelijk 5 meter antenne (met stekker) bijgekocht.

                                            Hieronder volgt een uitleg met foto’s. Ik moet zeggen dat het een best karwei is en ik raad het ook aan om met zijn 2en te werken. Ook heb ik via het internet voor weinig geld 2 plastic spatel setjes gekocht, deze kwamen zeer goed van pas.
                                            Ik ben begonnen met alles los te maken van de hemelbekleding. De binnen verlichting voor en achter, alle handgrepen en de zonnekleppen.

                                            Daarna kon de bekleding van A + B + C stijl gedeeltelijk worden los gemaakt.
                                            Om deze er af te halen moet je eerst de doppen met daarop ‘Airbag’ verwijderen. Hier kwamen de plastic spatels goed van pas om beschadiging aan de bekleding te voorkomen. Als de doppen verwijderd zijn kun je de panelen er rustig aftrekken.
                                            Huh???? Ik zie geen Airbags, en volgens de dopjes zouden er toch echt airbags in de stijlen zitten. Ik word vast voor de gek gehouden. Wellicht vind ik ze later.

                                            De hemelbekleding zit ook nog vast met klittenband.
                                            Als je de achterklep opent kun je de rubberenrand een beetje aan de kant doen zodat de hemelbekleding vrij komt.
                                            Als je nu de hemelbekleding voorzichtig, anders krijg je kreukels, naar beneden trekt zie je in het midden 2 stukjes klittenband (weergegeven met de gele cirkels in de foto). Deze heb ik losgemaakt met een plastic spatel.
                                            Helaas zakte de hemelbekleding nu nog steeds niet vergenoeg terwijl hij nergens meer vast lijkt te zitten.
                                            Met een spiegeltje heb ik nog eens rond gekeken in het gat van de achterste binnenverlichting. Wat blijkt, hier zitten ook 2 stukjes klittenband (weergegeven met de groene cirkels in de foto).
                                            Ik heb een van de plastic spatels gebogen zodat ik bij het klittenband zou kunnen. Dit is nodig omdat er een bolling in het dak zit. Daarna heb ik met een zaklamp, spatel en een spiegel zitten pielen totdat het klittenband los kwam.
                                            Ik heb op de 2 panelen van de B-stijl handschoenen gedaan om er voor te zorgen dat hemelbekleding beschermt is terwijl deze er op rust (weergegeven met de paarse cirkels in de foto).

                                            Op de plek van het gele vierkant in de foto heb ik een spiegel neergelegd, hierdoor heb je toch nog enigszins zicht op wat je doet. Met een steeksleutel 17 kun je de oude antenne los maken. Daarna heb ik gelijk de nieuwe antenne gemonteerd. Van buiten de auto zul je niet zien dat dit een andere antenne is.
                                            De ‘oude’ antenne kabel laat ik zitten, mocht ik mijn auto ooit verkopen dan kan ik altijd de ‘oude’ antenne terug monteren.
                                            De antenne kabel loopt via de rechterkant van de auto naar voren. De blauwe stippellijn in de foto geeft weer hoe ik de nieuwe bekabeling laat lopen.

                                            He he he, wat zie ik daar, de ‘verstopte’ Airbag.
                                            LET GOED OP DAT JE DE ANTENNE KABEL NIET VAST TYRIPT AAN DE AIRBAG!!!
                                            Ook in deze foto geeft de blauwe stippellijn weer waar ik de nieuwe bekabeling laat lopen.
                                            Ondertussen had ik ook het dashboardkastje verwijderd, hier ben ik inmiddels best goed in geworden.
                                            Om van de A-stijl naar het de ruimte van het dashboardkastje te komen heb ik hier eerst een stroomkabel tussen gefriemeld (aangegeven met paarse cirkels in de foto). Met behulp van de stroomkabel kon ik de antenne kabel makkelijk door trekken.
                                            Op de plek waar het dashboardkastje zit zie je een grote stale koker lopen, hier kon ik de antenne kabel makkelijk aan bevestigen om daarna achter mijn radio uit te komen.

                                            Hierna heb ik alles weer dicht gebouwd. Daar heb ik geen foto’s van. Dit omdat ik en mijn behulpzame pa er ondertussen wel klaar mee waren. Dit hele karwei heeft ons toch een hele dag gekost.
                                            Ik moet zeggen dat het dicht bouwen niet echt heel moeilijk is. Gewoon net als met het open maken, rustig werken en voorzichtig doen waar nodig.

                                            Wat vooral lastig was tijdens deze klus was de onervarenheid, want hoe zit nou alles vast. En ik wilde alles voorzichtig doen, het laatste wat ik wilde is iets wat in het zicht zit vies maken / beschadigen.

                                            #18310545
                                            Robin1244
                                              Lid sinds:
                                              14 September 2011

                                              Van de week ook een HappyBlue besteld met een OBD verlengkabel. HLS werkt super maar nu raad je het al, ook bij mij is de verlengkabel defect. Net maar een mailtje gestuurd en hopen dat ik snel een nieuwe kabel heb…

                                              #18310546
                                              Anoniem
                                                Lid sinds:
                                                1 January 1970

                                                Leuke auto, ik heb zelf ook 3 jaar in een Astra H 1.7 CDTI gereden(dan een GTC uitvoering, later geupgraded naar een OPC Line 1). Heel veel aan gedaan, en inmiddels ken ik alle kwaaltjes wel. Dus als je vragen hebt, stuur me vooral een PB.

                                                Inmiddels rijd ik een Corsa D uit 2012. Toevallig vandeweek de deuren gedempt met Vibraflex, 5 kg (1 m2) aan plaatmateriaal in de deuren toegevoegd. Simpel klusje, en wat een prettig resultaat. Niet je verwachtingen te hoog leggen, maar trillingen worden goed weggenomen.

                                                Speciaal voor opel is er de Pioneer q172c speakerset. Passen in Astra H (en gelukkig ook de Corsa D, dus kon ze zo overzetten). Speakers en tweeters, met originele stekker aansluitingen, dus plug en play. Goeie update ook, zeker in combinatie met dempen/ontdreunen.

                                                De lak van Opel is trouwens keihard, polijsten is zelfs moeilijk. Ik ben een echte beginner, heb een mooie polijstmachine, en heb het pas 1 keer gedaan, maar mijn god wat een werk… Bijna deprimerend als je ziet hoe weinig resultaat je qua krassen behaalt. De glans wordt er wel heerlijk van.

                                                Vragen? Let me know!

                                                #18310547
                                                MOSHterd
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  9 February 2016

                                                  Hoi Pixel,

                                                  In eerste instantie heb ik ook altijd naar een GTC gekeken. Bij nader inzien ivm praktisch oogpunt heb ik toch voor 5 deurs gekozen.
                                                  Dat Vibraflex ken ik nog niet, zal dat eens gaan opzoeken.
                                                  Die speakers heb ik ook van gehoord. Helaas kon ik nog geen soortgelijke set vinden voor de achterdeur, hier zit namelijk 13cm in zover ik weet.
                                                  Ook goed om te weten dat het een harde lak is. Het laatste wat ik wil is met het poetsen ofzo per ongeluk door de lak heen gaan.
                                                  Hoe pak jij dat polijsten aan? Wat voor spullen gebruik je daar voor? Heb dit zelf nog nooit gedaan. Tot nog toe was/wax ik mijn auto alleen maar.
                                                  Bedankt alvast voor je antwoorden/hulp!

                                                  Afgelopen weekend heb ik mijn auto weer eens gewassen en gewaxt. Heb wat nieuwe spulletjes gekocht, nagenoeg allemaal van Dodo Juice.
                                                  Qua wassen en waxxen heb ik nagenoeg hetzelfde stappenplan aangehouden zoals ik hier al eens eerder beschreven heb. Heb nu alleen sinds kort een foam lans voor op de hogedrukspuit. Dus na het af spuiten zet ik de auto daarmee helemaal in de schuim, dit laat ik even inweken en daarna ga ik rustig de auto wassen. Voorlopig gebruik ik nog schuim van Karcher (deze was bijgeleverd bij de foam lans), wanneer deze op is ga ik Dodo Juice Apple Ifoam Snow Wash gebruiken.
                                                  Voor de velgen heb ik ook wat nieuws gekocht, Dodo Jucie Ferrous Dueller. Eerst de velg afspuiten, daarna Ferrous Dueller op sprayen (het spul stinkt echt), even geduld hebben, velg afspuiten, en daarna is al bijna al het vuil van je velg en hoef je nog maar amper moeite te doen met het schoon maken.

                                                  Aan komend weekend ga ik de sofware van mijn auto updaten samen met mijn broertje. Hopelijk kunnen we ook Speedlock en andere leuke functies activeren. Wanneer dat allemaal gelukt is zal ik dat uiteraard hier posten!

                                                  #18310548
                                                  Anoniem
                                                    Lid sinds:
                                                    1 January 1970

                                                    Dat polijsten heb ik pas 1 keer gedaan, ik heb er een polijst machine voor. Met de hand hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je door je lak heen gaat, dat gaat je echt niet lukken.

                                                    Mijn stappenplan (al is het meer wat voor Carclean forum):
                                                    Wassen met Mothers California Gold
                                                    Monello Non Ferro over de hele auto, dat is net als jouw ferrous Dueller. Je zult zien dat in heel je plaatwerk ook veel metaaldeeltjes zitten.
                                                    Kleien met Dodo Juice klei.
                                                    Afspoelen met water en spons.

                                                    En dan ben je al een halve dag verder. Dan kun je het besluit nemen bepaalde delen grof te polijsten(ik wil dus mijn deuren en achterklep gaan doen, die hebben wat krasjes) en daarna licht polijsten. Ik gebruik hiervoor diverse Monello Polijstmiddelen. Vervolgens afmaken met een hele zachte pad en een lekkere wax die je goed bevalt(Meguiar’s heb ik). Eventueel sealen met Autoglym Extra Gloss(alleen opvegen en na een paar minuten uitvegen, klaar).
                                                    Velgen met een sealant..

                                                    Zo moet ie dus deze zomer gedaan gaan worden, als ik ergens tijd heb..

                                                    #18310549
                                                    MOSHterd
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      9 February 2016

                                                      Dat tijd hebben is bij mij ook vaak het probleem.
                                                      Vaak zeggen mensen ook, oooh maar ik heb mijnauto in een half uur ‘gewassen’, en dan kijken ze mij gek aan als ik zeg dat ik zeker een dag doe over het ‘fatsoenlijk’ wassen van mijn auto.

                                                      Het updaten van de sofware is er helaas nog niet van gekomen. Er kwam weer van alles tussen. Hoogstwaarschijnlijk gaat de software update ergens in augustus plaats vinden als ik op vakantie ben.

                                                      Tevens ben ik ook aan het rondkijken naar het chiptunen van mijn auto. Ik wil mijn auto basic ‘stage 1’ laten chippen en de EGR weg laten schrijven.
                                                      Ik heb inmiddels V-Max, EDS, Klasen en Unlimited Tuning een bericht gestuurd. Wanneer ik een reactie terug heb met prijs/performance zal ik dat uiteraard met jullie delen.

                                                      Afgelopen weekend ben ik naar Duitsland geweest en ik kon het daar toch laten om eens uit te proberen hoe hard de auto nu loopt. Volgens mijn TomTom reed ik 175 km/h volgens mij had ik nog wel wat over maar dat was (voorlopig) hard genoeg.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 43)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.